Standkachel

Hoe werkt een standkachel?

De winter staat voor de deur en binnenkort is het weer tijd om het ijs te schrapen en de auto weg te vegen. En misschien elke ochtend. Feit is dat het niet bepaald een plezier is om in de winter met extreem lage buitentemperaturen in een ijskoude auto te stappen nadat de ruiten zorgvuldig zijn losgeschraapt. En snel leeglopen en de motor laten warmdraaien is ook geen goed idee. Hier staat een boete van 80 euro! Dit is precies waar een zogenaamde motorvoorverwarmer voor aansluiting op een stopcontact in de parkeerplaats, de carport of in de garage, of de luxe variant in de vorm van een bijverwarming helpt. Het zorgt voor behaaglijke warmte in het interieur van de auto en verwarmt, afhankelijk van de uitvoering, zelfs de motor voor.

Moderne systemen kunnen zelfs enige tijd voor het begin van de reis worden geactiveerd via app of afstandsbediening.

Dit is hoe de installatie werkt!

Er zijn verschillende systemen op de markt. Een van de meest voorkomende systemen werkt op dezelfde manier als normale verwarming thuis, die wordt gebruikt met stookolie. Brandstof wordt verbrand uit de tank van het voertuig, waardoor de warmte ontstaat. Het is een volledig ingekapseld systeem waarin de brandstof wordt verbrand. Het koelwater wordt opgewarmd via een warmtewisselaar, net als bij draaiende motor. In dit geval wordt de warmte echter door de bijverwarming gegenereerd zonder dat de motor draait. Het effect is hetzelfde als wanneer de motor aan het opwarmen is. Wanneer het koelwater wordt opgewarmd en de voertuigventilator wordt ingeschakeld, bereikt warme lucht het interieur van het voertuig via de verwarmingsnozzles. Een prettig neveneffect is dat tegelijkertijd de motor wordt voorverwarmd, wat een belangrijke bijdrage levert aan brandstofbesparing en bescherming van de motor. De uitlaatgassen die tijdens de verbranding vrijkomen, worden als een verbrandingsmotor naar buiten afgevoerd. Om deze reden mogen standkachels personenwagens die volgens dit principe werkt niet in de garage worden gebruikt.

Voor het installeren en bedienen van een standkachel

Een standkachel installeren is allesbehalve een fluitje van een cent. Het moet beslist in een gespecialiseerde werkplaats worden gedaan. De techniek van een dergelijke bijverwarming is gekoppeld aan veiligheidsrelevante elementen in het voertuig, zoals de brandstoftank. In de meeste gevallen moeten ook aanpassingen aan de voertuigelektronica worden doorgevoerd om de regeling van de bijverwarming hierin te integreren. De bediening is daarentegen relatief eenvoudig. De bijverwarming kan worden gestart met bijvoorbeeld een timer of een app. Uiteraard heeft het systeem enige tijd nodig om het koelwater en dus ook het verwarmingssysteem op een geschikte temperatuur te brengen, zeker als de buitentemperatuur extreem laag is.

Dat is belangrijk

Er moet een intacte accu in het voertuig worden ge├»nstalleerd, zodat de extra verwarming en de motor van het voertuig op elk moment kunnen starten. Het is ook belangrijk om ze tijdens lange ritten voldoende op te laden. Als dagelijkse ritten te kort zijn, kan dit snel een probleem worden. De accu is mogelijk niet voldoende opgeladen tijdens het rijden. Het is ook erg belangrijk dat de brandstoftank niet leeg raakt, anders zal het brandstofsysteem van de kachel moeten worden ontlucht. Een oude houtkachel als alternatief? Je kunt het doen, maar je zou geen licentie moeten krijgen en de bewerking is ook behoorlijk omslachtig ^^. Waar moet je op letten als het voertuig geschikt gemaakt moet worden voor het donkere seizoen? En zo werkt de installatie van de bijverwarming. Kortom, u heeft te maken met een beheersbaar aantal aanbieders. Niet veel hebben volwaardige standkachels in de aanbieding. Webasto, Ebersp├Ącher, Truma, Defa en ook de fabrikant Calix zijn bekend. Helaas is de installatie erg complex. Omdat het is aangesloten op de brandstofleiding, is het ook niet zonder gevaar. U kunt zeker een volledige werkdag plannen voor een goede installatie. Soms zelfs meer. Delen van de bekleding in de motorruimte moeten worden verwijderd, er zijn nieuwe aansluitingen in de tank nodig, hiervoor moeten de accu en de verwarmingsventilator worden aangesloten. Op de boordelektronica is een speciale regeleenheid aangesloten zodat alles werkt. De fabrikanten raden daarom af om zelf te monteren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.